Publicaciones Representativas



Rivera-Figueroa A, Rivera-Rebolledo JM. (2019). A response to Tisdell on 'Critical perspectives of the "new" difference equation solution method' of Rivera-Figueroa and Rivera-Rebolledo. A new method to solve the second-order linear difference equations with constant coefficients. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. (Published online: 23 Jan 2019).

Rivera-Figueroa A, Guevara-BasaldĂșa V. (2018). On conceptual aspects of calculus: a study with engineering students from a Mexican university. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. (Published online: 11 Nov 2018).

Rivera-Figueroa A., Herrera-Alva G., Aguirre-De La Luz K. (2018) Difficulties of logical nature identified in students in a first course of calculus. In Hodges, T.E., Roy, G. J., & Tyminski, A. M. (Eds.). (2018). Brief Research Report. Proceedings of the 40th annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Greenville, SC: University of South Carolina & Clemson University.

Lima-Zempoalteca, I., Rivera-Figueroa A. Uso de la Tecnología para visualizar el deslizamiento de un cuerpo sobre una cicloide. VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. Madrid, España, del 10 al 14 de julio 2017. ISBN: 978-84-945722-2-7.

Rivera-Figueroa, A. (2015). Topología de Rn para cálculo de varias variables. Primera Edición. Editorial Trillas. ISBN: 978-607-17-2615-5, 179 pp. Ciudad de México.

Rivera-Figueroa A, Rivera-Rebolledo JM. (2015) A new method to solve the second-order linear difference equations with constant coefficients. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2015, (Published online: 5 Oct 2015).

Rivera-Figueroa A, Rivera-Rebolledo JM. (2015). A straightforward method to solve the linear differential equations with constant coefficients of order n. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2015, (Published online: 13 Mar 2015.): 46:6, 928-943, DOI: 10.1080/0020739X.2015.1018977. ISSN: 0020-739X (Print), 1464-5211 (Online).

Rivera-Figueroa A, Rivera-Rebolledo JM. (2015). Alternative approach to second-order linear differential equations with constant coefficients. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2014, (Published online: 20 Dic 2014): 46:5, 765-775, DOI: 10.1080/0020739X.2014.992988. ISSN: 0020-739X (Print), 1464-5211 (Online).

Rivera, A. (2013). Cálculo Integral. Sucesiones y series de funciones. Primera Edición. Grupo Editorial Patria. ISBN: 978-607-438-613-4, 270 pp.

Rivera, A., García, M.R. y Díaz, M. (2013). Comprensión de los significados de la Derivada. Un estudio con profesores de Bachillerato y una propuesta didáctica en ambientes virtuales. En Rojano, M.T. (Coordinación). Las tecnologías digitales en la enseñanza de las matemáticas, Editorial Trillas, ISBN: 978-607-17-1386-5: 37-67.

Rivera, A. (2012). Cálculo Diferencial. Fundamentos, aplicaciones y notas históricas. Primera Edición. Grupo Editorial Patria. ISBN: 978-607-438-479-6, 505 páginas.

Rivera-Figueroa A. & Ponce-Campuzano, J. C. (2012). Derivative, maxima and minima in a graphical context. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, ISSN: 1464-5211, 44:2, 284-299.

Rivera, A. y Santos, L.M. (2011). Caracterización, Desarrollos y Prospectivas de la Educación Matemática. En Reséndis, L.F. y Tovar, L.M. (Eds.). Las matemáticas a través de los 50 años de la ESFM del IPN. Publicación especial de la Serie Aportaciones Matemáticas de la Sociedad Matemática Mexicana, ISBN: 978-968-36-3591-4, Comunicaciones 42:185-207.

Ponce-Campuzano, J.C. and Rivera-Figueroa, A. (2011). Using Computer Algebraic Systems to Compute Antiderivatives: Showing Some Mathematical Facts That Should not be Neglected. Proceedings of the Eighth Southern Hemisphere Conference on Teaching and Learning Undergraduate Mathematics and Statistics, Volcanic Delta 2011, Rotorua, New Zealand: 303-313.

Ponce-Campuzano, J.C. & Rivera-Figueroa, A. (2011). Unexpected results using computer algebraic systems for computing antiderivatives. Far East Journal of Mathematics Education (FJME), Vol. 7(1), pp. 57-80.

Ponce-Campuzano, J. C. & Rivera-Figueroa, A. (2011). A discussion on the substitution method for trigonometric rational functions. Mathematics and Computer Education. ISSN: 0730-8639, Vol. 45(1), pp. 44-51.

Ponce-Campuzano, J. C. & Rivera-Figueroa, A. (2011). Un análisis del uso de la tecnología para el cálculo de primitivas. Revista Números. España. ISSN: 1887-1984, Vol. 77, pp. 85-98.

Santos, M. & Rivera, A. (2010). Prospective mathematics education students' answers to basic mathematical questions: characterizing their mathematical profiles. Far East Journal of Mathematics Education (FJME) , Vol. 4(2), pp. 117-140.

García, R.M., Sáiz, M. & Rivera, A. (2010). When reality superposes mathematics' school problems: some reasons that explain the low achievement of Mexican students in arithmetic. En Pinto, M.M.F. & Kawasaki, T.F. (Eds.). Proceedings of the 34th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, en Belo Horizonte, Brazil: PME, Vol. 4, pp. 121-128.

Ponce-Campuzano, J.C. & Rivera-Figueroa, A. (2009). Reflections on the method for computing primitives: . En Wessels, D. (Ed.). Proceedings of 7thSouthern Hemisphere Conference on Mathematics and Statistics Teaching and Learning of Undergraduate Mathematics and Statistics, Gordon's Bay DELTA, pp. 206-215.

Ponce, J.C. y Rivera, A. (2009). Casos en los que no es aplicable la fórmula . Revista Miscelánea Matemática, Sociedad Matemática Mexicana. ISSN-1665-5478. No. 48, pp. 59-74.

Rivera, A. (2008). Cálculo y sus fundamentos para ciencias e ingeniería. Grupo Editorial Patria, 2008, México, D. F., ISBN 978-970-817-069-7, 662 páginas.

Rivera-Figueroa, A. y Guerrero-Magaña, L. (2006). Pensamiento matemático avanzado en el aprendizaje de las matemáticas. En E. Filloy (Ed.). Matemática Educativa, treinta años: Una mirada fugaz, una mirada externa y comprensiva, una mirada actual. Grupo Editorial Santillana, ISBN 970-29-1753-0, pp. 231-249.

Rivera-Figueroa, A. (2006). Sobre la dependencia lineal y wronskianos. Revista Miscelánea Matemática, Sociedad Matemática Mexicana. ISSN-1665-5478, Vol. 42, pp. 51-62.

Rivera, A. , Guerrero, L., Sepúlveda, A. y De Olaizola, I. (2006). La pertinencia del examen único de ingreso al bachillerato. Revista Perfiles Educativos. ISSN 0185-2698, Vol. XXVIII, Núm. 111, pp. 71-87.

Guerrero, L., Sepúlveda, A. y Rivera, A. (2005). Pensamiento matemático en la educación matemática escolar del nivel bachillerato. Memorias de VIII Congreso Nacional de Investigación Educativa del Consejo Mexicano de Investigación Educativa A.C.

Universidad de Sonora. Hermosillo, Sonora del 30 de octubre al 2 de noviembre. 10 páginas, disponible en CD.

Rivera, A. y Guerrero, L. (2004). Different forms of mathematical thinking in high school activities. Proceedings of the XXVI Annual Meeting of North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Toronto, Ontario, Canadá. ISBN 92-990027-0-3, Vol. 1. pp. 292-294

Rivera, A. y Aguilar, E. (2003). Un acercamiento a la Transformada de Laplace. En E. Filloy (Ed.). Matemática Educativa: Un Cuarto de Siglo de Investigación, con motivo del 25 Aniversario del Departamento de Matemática Educativa, Editorial: Fondo de Cultura Económica. ISBN 968-16-7028-0, 2000 ejemplares, pp. 242-261

Rivera, A. & Guerrero, L. (2002). Exploration of patterns and recursive functions. En Mewborn, D., Sztaj, P., White, D., Wiegel, H., Bryant, R. & Nooney, K. (Eds.). Proceedings of the XXIV Annual Meeting, North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Others, GA. ISBN 0-88119-002-0, Vol. 1, pp. 259-269.

Rivera A. & Guerrero L. (2001). High school curriculum contents from an international perspective. En: Speiser R; Maher C. A; Walter Ch. N. (Eds.). Proceedings of the Twenty Third Annual Meeting, North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Snowbird, Utah. ISBN: 0-88119-001-2, pp. 483-490.

Rivera, A. y Codina, A. (2001). Hacia una instrucción basada en la resolución de problemas: Los términos problema, solución y resolución. En Pedro Gómez y Luis Rico (eds.). Iniciación a la Investigación en Didáctica de la Matemática. Homenaje al Profesor Mauricio Castro. Proyecto de Formación de Investigadores de Educación Matemática para América Latina, (FIEMAL). Programa ALFA de la Unión Europea. Granada, España. pp. 125-135.

Gaitán, R.; Peña, G.; Rivera, A. y Rivera-Rebolledo, J.M. (2000). Two-dimensional lattice with electromagnetic gauge field and fermions includes. Revista Mexicana de Física, de la Sociedad Mexicana de Física, Vol. 46 (5), pp. 425-428.

Rivera-Rebolledo, J.M.; Gaitán, R.; Peña, G. y A. Rivera, A. (2000). Testing gauge invariance for a lattice with fermions. Proceeding of the Third Latin American Symposium on High Energy Phisics, celebrado en Cartagena de Indias, Colombia, del 2 al 8 de abril. Proceedings publicados en la página web: http://jhep.sissa.it

Rivera, A. (1999). Divergencia de la serie armónica. Revista Educación Matemática. Editorial Iberoaméricana, Vol. 11 (3), pp. 89-94.

Rivera, A. y Aguilar, E. (1999). Divergencia de la serie de Riemann. Aportaciones Matemáticas, Sociedad Matemática Mexicana, Vol. 25, pp. 169-178.

Rivera, A. , Santos, M., et al (1999). El currículum de matemáticas en el nivel medio superior en México. Memorias del Foro: Las Matemáticas en México: Educación y Desarrollo. Academia Mexicana de Ciencias, realizado los días 2 y 3 de diciembre de 1998, en Cocoyoc, Morelos, pp.84-95


© Copyright 2008 - 2016 Departamento de Matemática Educativa - Cinvestav, IPN
Av. Instituto Politécnico Nacional 2508, Col. San Pedro Zacatenco 07360
México, Ciudad de México
E-mail: matedu@cinvestav.mx Teléfonos: (52) + (55) - 57.47.38.15

Términos de Uso | Contacto