Publicaciones Representativas



Artículos y reportes en extenso

2008

Sacristán, A.I. & Noss, R. (2008) "Computational Construction as a Means to Coordinate Representations of Infinity." International Journal of Computers for Mathematical Learning. Springer Netherlands. Volume 13, Number 1 / March, 2008. Pp. 47-70. Versión electrónica (DOI 10.1007/s10758-008-9127-5).

Trigueros, M & Sacristán, A.I. (2008)."Teachers<92> practice and students<92> learning in the Mexican programme for Teaching Mathematics with Technology". International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning (IJCEELL). InderScience Publishers. ISSN (Online): 1741-5055 - ISSN (Print): 1560-4624

Trigueros, M, Sacristán, A.I. & Guerrero, L. (2008)."Research in Mathematics Education in Mexico: achievements and challenges". En Figueras, O., Cortina, J.L., Alatorre, S., Rojano, T., & Sepúlveda, A. (eds) Proceedings of the Joint Meeting of PME 32 and PME-NA XXXVol. 1: 219-231. México: Cinvestav-UMSNH

2007

Trigueros, M., & Sacristán, A.I. (2007), "Teachers<92> practice and students<92> learning in the Mexican Programme for Teaching Mathematics with Technology." Publicado en Eva Milková & Pavel Prazák (eds) Proceedings of the 8th International Conference on Tecnology in Mathematics Teaching-Papers, (ICTMT) Faculty of Informatics and Management. Hradec Králové, Czech Republic: Gaudeamus, University of Hradec Králové. ISBN 978-80-7041-285-5. (Publicación electrónica CD-ROM) Pp. 1-6.

Sacristán, A.I., Tlachy, N., & Escobedo, R. (2007) "Designing Logo Interactive Activities for the Mathematics Programs of the Mexican School System". En Ivan Kala<9a> (ed.) EuroLogo 2007: 40 Years of Infuence on Education <96> Proceedings of the 11th European Logo Conference, 19 - 24 August 2007, Bratislava, Slovakia. Faculty of Mathematics, Physics and Informatics Comenius University Bratislava. (CD-ROM). ISBN 978-80-89186-20-4. Pp. 1-11.

Jiménez-Molotla, J.; Gutiérrez-Gómez, A. & Sacristán, A.I. (2007) "Painless Trigonometry: a tool-complementary school mathematics project" En Ivan Kala<9a> (ed.) EuroLogo 2007: 40 Years of Infuence on Education <96> Proceedings of the 11th European Logo Conference, 19 - 24 August 2007, Bratislava, Slovakia. Faculty of Mathematics, Physics and Informatics Comenius University Bratislava. (CD-ROM). ISBN 978-80-89186-20-4. Pp. 1-11.

Esparza, E. & Sacristán, A.I. (2007) "Stimulation of the development of spatial Euclidean relations through Logo programming activities" En Ivan Kala<9a> (ed.) EuroLogo 2007: 40 Years of Infuence on Education <96> Proceedings of the 11th European Logo Conference, 19 - 24 August 2007, Bratislava, Slovakia. Faculty of Mathematics, Physics and Informatics Comenius University Bratislava. (CD-ROM). ISBN 978-80-89186-20-4. Pp. 1-11.

Contreras, V. & Sacristán, A.I. (2007) "A logo- based didactic sequence for the learning of numerical systems by high-school students" En Ivan Kala<9a> (ed.) EuroLogo 2007: 40 Years of Infuence on Education <96> Proceedings of the 11th European Logo Conference, 19 - 24 August 2007, Bratislava, Slovakia. Faculty of Mathematics, Physics and Informatics Comenius University Bratislava. (CD-ROM). ISBN 978-80-89186-20-4. Pp. 1-11.

Sacristán, A.I., Sandoval, I. & Gil, N. (2007). "Incorporating Digital Technologies to the Mathematics Classroom: In-Service Teachers Reflect on the Changes in their Practice". En Lamberg, T., & Wiest, L. R. (Eds.) Proceedings of the 29 annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education - Exploring Mathematics Education in Context. Stateline (Lake Tahoe), NV: University of Nevada, Reno. ISBN 978-0-9800889-0-8. CD-ROM Pp. 137-144.

2006

Sacristán, A.I. (2006) "Actividades de programación computacional con Logo para el aprendizaje matemático". Cap. VI. 3. Rojano, T. (Ed.) Enseñanza de la Física y las Matemáticas con Tecnología, EFIT y EMAT: Modelo de transformación de las prácticas de la interacción social en el aula. México: Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) y Secretaría de Educación Pública (SEP). Pp. 83-89.

Sacristán, A.I. & Esparza, E. (2006) "Investigación asociada a la puesta en práctica de la herramienta Logo". Cap. VII.2. Rojano, T. (Ed.) Enseñanza de la Física y las Matemáticas con Tecnología, EFIT y EMAT: Modelo de transformación de las prácticas de la interacción social en el aula. México: Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) y Secretaría de Educación Pública (SEP). Pp. 144-157.

Sacristán, A.I. & Kieran, C. (2006): "Bryan<92>s Story: Classroom miscommunication about general symbolic notation and the emergence of a conjecture during a CAS-based algebra activity". En Novotná, J., Moraová, H., Krátká, M. & Stehlíková, N. (Eds.) Proceedings 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5, pp1-8. Prague: PME.

Sacristán, A.I., Ursini, S, Trigueros, M. & Gil, N. (2006): "Computational Technologies in Mexican Classrooms: The Challenge of Changing a School Culture". En Selected Proceedings of the Second International Conference Informatics in Secondary Schools: Evolution and Perspectives. Vilnius, Lituania, Nov. 2006.

Ursini, S. & Sacristán, A.I. (2006): "On the role and aim of digital technologies for mathematical learning: experiences and reflections derived from the implementation of computational technologies in Mexican mathematics classrooms". En Proceedings of the Working Conference of the 17th ICMI Study: "Technology Revisited" - Digital technologies and mathematics teaching and learning: Rethinking the Terrain . Hanoi, Vietnam. Dic. 2006.

2005

Castellanos, E., Sacristán, A.I. (2005) "A Fractal Geometry Logo-based microworld for Graphic Design graduate students". En Gregorczyk, G.; Walat, A.; Kranas, W. and Borowiecki, M. (Eds.). Xth Conference Eurologo 2005 Proceedings, Digital Tools for Lifelong Learning, Warsaw, Poland. ISBN 83-917700-8-7. Pp. 23-32.

Sacristán, A.I. (2005) "Exploring infinite processes through Logo programming activities of recursive and fractal figures". En Gregorczyk, G.; Walat, A.; Kranas, W. and Borowiecki, M. (Eds.). Xth Conference Eurologo 2005 Proceedings, Digital Tools for Lifelong Learning, Warsaw, Poland. ISBN 83-917700-8-7. Pp. 297-306.

Sacristán, A.I.,(2005). "Teacher<92>s Difficulties in Adapting to the Use of New Technologies in Mathematics Classrooms and the Influence on Student<92>s Learning and attitudes". En Lloyd, G. M., Wilkins, J.L., & Behm, S.L. (Eds.) Proceedings of the 27th annual meeting of the North American Chapter of The International Group for the Psychology of Mathematics Education (CD-ROM). Eugene, OR: All Academic.

2004

Lithner, J., Schneider, M., David Tall, D., Sacristán Rock, A.I., Choe, Y. H. (2004) "Final Report Topic Subgroup 12: Research and Development in the Teaching and Learning of Calculus" 10th International Congress on Mathematical Education, Copenhagen, Denmark. 4-11 Julio 2004.

Sánchez, E., Sacristán, A.I. & Mercado, M. (2004) "Improving the formulation component of proofs using a network chat environment within dynamic geometry activities". Proceedings of the 26th annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology in Mathematics Education, McDougall, D. E. & Ross, J. A. (eds). Toronto: OISE/UT. ISBN 92-990027-0-3. Vol 2. Pp. 655-662.

2002

Sacristán, A.I. & Ernesto Sánchez, E. (2002) "Processes of Proof with the Use of Technology: Discovery, Generalization and Validation in a Computer Microworld" en Cockburn, A. D., Nardi, E. (eds.) Proceedings of the 26th conference of the International group for the Psychology of Mathematics Education Norwich, 21-26 July 2002. Vol. 4, pp. 169-176. ISBN 0-9539983-6-3

Viveros, K. & Sacristán, A.I. (2002)  "Conexiones Intuitivas Entre la Continuidad de una Función y su Derivada." Acta Latinoamericana de Matemática Educativa Vol. 15. Grupo Editorial Iberoamérica.

Viveros, K. & Sacristán, A.I. (2002) "College Students' Conceptual Links between the Continuity and the Differentiability of a Function." En Mewborn, D.S et al. (eds) Proceedings of the 24th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Athens, Georgia 2002. ERIC Clearinghouse On Science, Mathematics And Environmental Education, Columbus, Ohio. ISBN 0-88119-002-0 pp.353-363

Sacristán, A.I. (2002) "Coordinating Representations Through Programming Activities: an example using Logo". En Hitt, F. (ed) Representations and Mathematics Visualization. Working Group Representations and Mathematics Visualization (1998-2002) - North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education / Cinvestav-IPN. ISBN 968-5226-10-5. p127-142

2001

Sacristán, A.I. (2001) "Students' Shifting Conceptions of The Infinite Through Computer Explorations of Fractals and Other Visual Models". En van den Heuvel-Panhuizen, M. (ed) Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 25), Utrecht, NL, 11-18 julio, 2001.  Vol. 4, pp129-136. ISBN 90-74684-16-5

García, M.L. & Sacristán, A.I. (2001) "El efecto de la calculadora graficadora en la construcción de relaciones entre variables visuales y algebraicas de funciones cuadráticas" Acta Latinoamericana de Matemática Educativa Vol. 14. Pp 346-352. Grupo Editorial Iberoamérica. ISBN 970-625-299-1

Sacristán, A.I. & Ursini, S. (2001) "Incorporating New Technologies to the Mexican School Culture: The EMAT Project and its Logo Extension". Futschek (ed) Eurologo 2001: A Turtle Odyssey (Proceedings 8th European Logo Conference), 21-25 agosto Linz, Austria, 2001. Österreichische Computer Gesellschaft Vienna: 2001. ISBN 3-85403-156-4 p. 237-244.

2000

Sacristán, A.I. (2000) "Investigación del aprendizaje matemático mediante micromundos computacionales" en las Memorias del 1er Encuentro Interdisciplinario de Investigación. Pp 11-18. Universidad Iberoamericana Laguna, Torreón, Coahuila.

1999

Sacristán, A.I. (1999) "Creating meanings for the infinite through a Logo-based microworld" en Extending Educational Horizons in the Spirit of Logo: a 20th Century Epilog. Proceedings (Supplement) of the Seventh European Logo Conference EuroLogo '99, Sofia, Bulgaria, 22-25 Agosto 1999. Nikolov, R.; Sendova, E.; Nikolova, I. & Derzhanski, I. (eds). Virtech Ltd., Sofia, Bulgaria: 1999 (ISBN: 954-9582-03-5). Pp. 475-484.

Sacristán, A.I. (1999) "Investigando el comportamiento de procesos infinitos a través de modelos y representaciones en un micromundo computacional" en Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, Vol. 12, Tomo 1, CLAME, Farfán R.M. (ed.). Grupo Editorial Iberoamérica, México: 1999. Pp. 115-120.

1998

Sacristán, A.I. (1998) "Espirales y Fractales: visualización y estudio de sucesiones infinitas" en Memorias del Noveno Seminario Nacional de Calculadoras y Microcomputadoras en Educación Matemática, México DF, 23-25 sept. 1998, Escuela Normal Superior de México. Pp. 114-123.

Sacristán, A.I. & Moreno, L. (1998) " A Logo-based microworld as a window on the infinite" en Proceedings PME-NA XX, Raleigh N.C. 31 Oct.-3 Nov. 1998 . The ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education. Columbus, OH. Pp.126-130.

1996

Moreno, L.; . Sacristán R., A.I. (1996) "Representaciones y Aprendizaje"; en el libro Investigaciones en Matemática Educativa (XX Aniversario, Departamento de Matemática Educativa); Hitt, F. (ed.). Grupo Editorial Iberoamérica, 1996. Pp.277-289.

Moreno, L.; Sacristán, A.I.  (1996) "Representaciones conceptuales y procesos recursivos".  En la revista EMA. Investigación e innovación en educación matemática,  Vol. 1 No.2, marzo de 1996. Bogotá: "una empresa docente". Pp. 83 96.

1995

Moreno, L.; . Sacristán R., A.I. (1995) "On Visual and Symbolic Representations"  en el libro Exploiting Mental Imagery with Computers in Mathematics Education, Sutherland, R.J. & Mason, J. (eds.), NATO ASI Series F, Springer-Verlag GmbH&Co. KG. (RFA), 1995. Pp. 178-189.

1994

Moreno, L. & Sacristán R., A.I. (1994) "Ventanas y Representaciones del Infinito". En Memorias del V Simposio Internacional sobre Investigación en Educación Matemática (Mérida, Yucatán 1993): Microcomputadora en el aula e investigación en educación matemática. Serie "Cuadernos de Investigación" No. 31, Año VII. Septiembre 1994. Pp.  45-57.

1991

Sacristán R., A.I. (1991) "Los obstáculos de la intuición en el aprendizaje de procesos infinitos". Educación Matemática  Vol 3 No.1, 1991. Pp. 5-18.


© Copyright 2008 - 2016 Departamento de Matemática Educativa - Cinvestav, IPN
Av. Instituto Politécnico Nacional 2508, Col. San Pedro Zacatenco 07360
México, Ciudad de México
E-mail: matedu@cinvestav.mx Teléfonos: (52) + (55) - 57.47.38.15

Términos de Uso | Contacto