Publicaciones Representativas



Páez, D. and Guzmán, J. The mathematics teacher learning through his practice: the influence of his didactic and mathematical knowledge. En Di Paola, B. (Ed.). Quaderni di Ricerca in Didattica (Mathematics), 2012. ISSN 1592-4424, Número 22, Suplemento 1:302-305.

Vargas V. y Guzmán, J. Valor pragmático y epistémico de técnicas en la resolución de problemas verbales algebraicos en ambiente de hoja electrónica de cálculo. Enseñanza de las Ciencias, 2012, 30(3):89-107.

Guzmán, J. Reflexiones en torno a la tarea, la técnica y la teoría. En R. Ulloa y J.C. Cortés (Eds.). Uso de tecnología en educación matemática (2012). ISBN: 978-607-9147-14-3: 140-149.

Martínez, C., Kieran, C. and Guzmán, J. The use of cas in the simplification of rational expressions and emerging paper-and-pencil techniques. En Van Zoest, L. R., Lo, J.-J., & Kratky, J. L. (Eds.). (2012). Proceedings of the 34th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Kalamazoo, MI: Western Michigan University. ISBN: 978-0-615-69792-5:1089-1096.

Sánchez, E., Sáiz, M., Hoyos, V. y Guzmán, J. Matemáticas 1. Grupo Editorial Patria. Quinta Edición 2012, ISBN: 978-607-438-449-9, 273 páginas.

Guzmán, J. et Paez, D. Análisis del aprendizaje matemático y didáctico del profesor de matemáticas de secundaria en servicio a través de su práctica docente. Actes du Coloque en Didactique des Mathématiques, Quebec, Montréal, 24 al 26 de marzo (2011): 118-123.

Guzmán, J., Kieran, C. and Martínez, C. Simplification of rational algebraic expressions in a case environment : a technical-theoretical approach. En Ubuz (Ed.). Proceedigs or the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Ankara, Turquia, 10 al 15 de julio (2011), Vol. 2 : 481-488.

Guzmán, J., Núñez, J., Ángeles, A.A., Plata, J.A. Álgebra. Editorial FONDICT-UAEM, 2011, Primera edición, ISBN: 978-607-422-221-0, 129 páginas.

Kieran, C. & Guzmán, J. (2010) Role of task and technology in provoking teacher change: a case of proofs and proving in high school algebra. In R. Leikin & R. Zazkis (Eds.), Learning Through Teaching Mathematics, Development of Teachers' Knowledge and Expertise in Practice. Mathematics Teacher Education. SPRINGER. ISBN: 978-90-481-3989-7:127-152.

Guzmán, J., Kieran, C. & Martinez, C. The role of computer algebra systems (CAS) and a task on the simplification of rational expressions designed with a technical-theorical approach. En Brosnan, P., Erchick, D.B. & Flevares, L. (Eds.). Proceedings for the 32nd Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Columbus, OH : The Ohio State University, del 28 al 31 de octubre de 2010. Vol. VI, ISBN : 92-990027-9-7:1497-1505.

Guzmán, J. & Martinez, C. The role of task in exploring algebraic linearity epistemological obstacle in technological environment. En Swars, S.L., Stinson, D. W. & Lemons-Smith, S. (Eds.). Proceedings of the 31st annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2009). Atlanta, GA: Georgia State University. ISBN. 978-0-615-31397-9, Vol. 5, pp. 218-225.

Kieran, C. & Guzmán, J. Developing teacher awareness of the roles of technology and novel tasks: an example involving proofs and proving in high school algebra. En Tzekaki, M., Kaldrimidou, M. & Sakonidis, H. (Eds.). Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psycology of Mathematics Education, Vol 2, Thessaloniki, Greece: PME 2009. ISBN: 978-960-243-652-3, 2009, pp 321-328.

Guzmán, J. & Santos, M. Les Principes et les Fondations de la Résolution de Problèmes dans un Cadre Didactique-Technologique. Proceedings of the CIEAEM 61, July 2009. Montréal, Canadá. Pp. 151-155.

Kieran, C.; Guzmán, J.; Boileau, A.; Tanguay, D.; Drijvers, P. Orchestrating whole-class discussions in algebra with the aid of CAS technology. En Figueras, O., Cortina, J.L., Alatorre, S., Rojano, T., & Sepólveda, A. (Eds.). (2008). Proceedings of the Joint Meeting of PME 32 and PME-NA XXX. Vol. 3. México: Cinvestav-UMSNH, pp. 249-256

Radford, L.; Miranda, I.; Guzmán, J. Relative motion, graphs and the heteroglossic transformation of meanings: a semiotic analysis. En Figueras, O., Cortina, J.L., Alatorre, S., Rojano, T., & Sepólveda, A. (Eds.). (2008). Proceedings of the Joint Meeting of PME 32 and PME-NA XXX. Vol. 4. México: Cinvestav-UMSNH, pp. 161-168.

Sánchez, Ernesto; Hoyos, Verónica; Guzmán, José y Saiz, Mariana (2008). Matemáticas 3 (Tercero de secundaria). Grupo Editorial Patria Cultural. Primera Edición. ISBN: 978-970-817-181-6, 264 pp.

Sánchez, Ernesto; Hoyos, Verónica; Guzmán, José y Saiz, Mariana (2007). Matemáticas 2 (Segundo de secundaria). Grupo Editorial Patria Cultural. Primera Edición. ISBN: 978-970-817-057-4, 288 pp.

Kieran, Carolyn; Guzmán, José. (2007) Interaction entre calculatrice technique et théorie: émergence de structures numériques chez des élèves de 12 à 15 ans dans un environnement calculatrice. En Ruhal Floris, François Conne (Eds.). Environnements informatiques, enjeux pour lenseignement des mathématiques (pp. 61-73). De Boeck & Larcier.

Guzmán, J. y Kieran, C. La discusión en el salón de clases en un ambiente tecnológico-algebraico. En Mancera, E. y Pérez, C. (Eds.). Historia y Prospectiva de la Educación Matemática. Memorias de la XII Conferencia Interamericana de Educación Matemática (2007). En CD.

Vargas, Verónica y Guzmán, José. Processes of symbolization derived in the use of spreadsheet. En Lamberg, T., & Wiest, L.R. (Eds.). (2007). Proceedings of the 29th annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Sateline (Lake Tahoe), NV. Pp. 171-177.

Kieran, Carolyn; Guzmán, José (2006). The Number-Theoretic Experience of 12-to 15-Year-Olds in a Calculator Environment: The Intertwining Coemergence of technique. En Zazkis, R; Campbell, S. R. (Editors.) Number Theory in Mathematics Education, Lawrence Erlbaum Associates Publishers (LEA), Chapter 8, ISBN 0-8058-5408-8, pp. 173-200.

Kieran, Carolyn; Guzmán, José (2005). Five Steps to Zero: Students Developing Elementary Number Theory Concepts When Using Calculators. En Masalski, William J. (editor), National Council of Teachers of Mathematics, 2005 NCTM Yearbook, ISBN 0-87353-569-3, pp. 35-50.

Radford, Luis; Demers, Serge; Guzmán, José; Cerulli, Michele (2004). The sensual and the conceptual: artefat-mediated kinesthetic actions and semiotic activity. En proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 28). Bergen, Norway 14-18 July, Vol. 4, pp. 73-80.

Bednarz, Nadine; Guzmán, José (2003a). ¿Cómo abordan los estudiantes de secundaria la resolución de problemas antes de ser introducidos al álgebra? Un estudio exploratorio Quebec-México. En Filloy, Eugenio (coordinador), Matemática Educativa, Aspectos de la investigación actual, Fondo de Cultura Económica (FCE, Editorial), ISBN 968-16-7028-0, pp. 11-40.

Guzmán, José; Bednarz, Nadine; Hitt, Fernando (2003b). A theoretical model of analysis of rate problems in algebra. En Neil A. Pateman; Barbara J. Dougherty; Joseph Zilliox (editors), Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 27). Honolulu, Hawaii, Vol. 3, pp. 9-16.

Kieran, Carolyn; Guzmán, José (2003c). The spontaneous emergence of elementary number-theoretic concepts and techniques in interaction with computing technology. En Neil A. Pateman; Barbara J. Dougherty; Joseph Zilliox (editors), Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 27). Honolulu, Hawaii, Vol. 3, pp. 141-148.

Radford, Luis; Demers, Serge; Guzmán, José; Cerulli, Michele (2003d). Calculators, Graphs, Gestures and the production of meaning. En Neil A. Pateman; Barbara J. Dougherty; Joseph Zilliox (editors), Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 27). Honolulu, Hawaii, Vol. 4, pp. 55-62.


© Copyright 2019 Departamento de Matemática Educativa - Cinvestav, IPN
Av. Instituto Politécnico Nacional 2508, Col. San Pedro Zacatenco 07360
México, Ciudad de México
E-mail: matedu@cinvestav.mx Teléfonos: (52) + (55) - 57.47.38.15

Términos de Uso | Contacto